Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagspædagogik

Vi værner om hverdagspædagogikken. Udvikling og læring sker ikke kun i særligt planlagte pædagogiske aktiviteter i tidsrummet 9.30-11.00. Det sker i løbet af hele dagen. Det sker når barnet hjælper med at dække rullevogn til måltidet. Det sker når barnet øver sig i at tage flyverdragten på. Det sker når barnet hjælper et andet barn med at tage strømperne af på badeværelset. Alle disse små hverdagsrutiner har værdi for barnets udvikling, og det er derfor vores opgave at understøtte disse øjeblikke.

Morgenstund
Den første time i vuggestuen er vi alle samlet på én stue. Her spiser vi morgenmad og leger med de børn der kommer tidligt. Børn og forældre skal mødes med nærvær, imødekommenhed og ro. Vi inviterer til dialog med forældrene. Vi er interesseret i hvordan morgenen er gået og om der er sket noget derhjemme.

Vi følger barnets behov. Hvis noget særligt legetøj eller en bestemt rutine hjælper barnet i overgangen, så forsøger vi at imødekomme det.

Organisering

· Morgenmad og vasketøj står klar kl. 7.00 på stuen

· Vi fordeler os på hele stuen, så der ikke er for mange børn og voksne, når nye børn og forældrene kommer ind

· Vi aftaler løbende hvem der tager de praktiske opgaver (vasketøj, morgenmadsvognen og oprydning) alt efter hvilke børn der er kommet

· Vasketøjet kan lægges sammen med hjælp fra børnene

· Der ryddes op på stuen inden vi går ud på alle stuer kl. 8.00

 

 

Garderobe
I garderoben skal børnene øve sig i selv at tage tøj af og på. Vi tilpasser vores krav til det enkelte barn. Vi er nærværende og støttende. Vi giver børnene tid til at øve sig og opfordre dem til at hjælpe hinanden.

Organisering

· Vi tager mindre grupper af børn med i garderoben

 

Badeværelset
1-til-1

På badeværelset har vi en unik mulighed for at være 1-til-1 med barnet, når det skal have en tør ble. Vi skal støtte barnet i at gøre så meget som muligt selv ex klatre op ad stigen til puslebordet. Vi inviterer til samspil med barnet, mens det bliver skiftet. Vi taler om det vi ser på badeværelset, hvad vi gør, synger en sang eller følger barnets initiativ til samspil.

Små grupper

Efter frokost skal de fleste børn gøres klar til middagslur. Her øver barnet sig i selv at tage tøjet af, sidde på toilettet og vaske hænder. De hjælper måske hinanden. Den voksne støtter og hjælper børnene undervejs og giver børnene tid til at øve sig.

Organisering

· Vi skaber ro omkring puslesituationen

· Vi deler børnene op i mindre grupper på badeværelset

 

Måltidet
Ved måltidet er hele stuen samlet omkring det samme. Vi skal spise og vi skal være sammen. Udvalgte børn er med til at dække rullebord og hente mad i køkkenet. Børnene hjælper med at dele service ud til de andre børn. Børnene tager selv mad, i det omfang de kan. Børnene spiser selv og opfordres til at sige til, når de gerne vil have mere eller er færdige. Måltidet skal være en hyggestund. Vi taler med børnene om hvad vi har lavet, hvad der skal ske, hvad de har oplevet derhjemme eller noget helt andet. Vi taler om maden og hvordan det smager. Vi opfordrer børnene til at smage på maden, men respekterer et nej.

Organisering

· Vi afklarer hvem der henter vogn og med hvilke børn

· Vi skaber ro omkring måltidet

· Vi fordeler os ved flere borde

 

Sovesal
Sovesalen skal være et afdæmpet og roligt sted. Vi skaber en afslappet stemning ved at tale stille til børnene, mens de finder sig til rette. Børnene har faste sovepladser, så de hver dag ved hvor de skal sove. Børnene skal, så vidt det er muligt, selv finde deres soveplads og putte sig selv. Børnene skal øve sig i at gå fra aktivitet til afslapning og hvis det er muligt selv finde ro og falde i søvn. Vi fordeler os rundt i sovesalen, så vi kan være tæt ved de børn der har brug for at holde hånd eller få lidt nus.

Organisering

· Vi overvejer hvordan vi placerer børnene i sovesalen, så de bedst kan finder ro. De børn der har brug for en voksen tæt på, placeres i det samme område

· Børn og medarbejdere kommer roligt ind i sovesalen

· Der er minimum 2 medarbejdere i sovesalen indtil der er ro

· Der er en sovevagt i sovesalen indtil kl. 13.45 hvorefter alle stuer tænder for alarmen og jævnligt tjekker sovesalen. Dørene fra sovesalen og ned til stuerne står altid åbent

 

Oppestue
Vi har i perioder børn der sover om formiddagen og derfor er vågne i middagsstunden. Derudover er der løbende børn der kommer til, da de er færdige med deres middagslur. Oppestuen skal derfor både være et sted hvor der bliver lavet små aktiviteter/lege og hvor der bliver taget i mod børn der skal have et øjeblik til at vågne helt, inden de er klar til leg. Medarbejderne skal være nærværende og tilpasse aktiviteter alt efter børnenes behov. Middagsstunden kan også være her man får dannet nye relationer til børn fra andre stuer. Den voksne skal være med til at understøtte disse relationer.

Organisering

· Vi forsøger at have den samme oppestue eller tager højde for hvilke børn der primært er oppe i middagsstunden

· Der skal, i det omfang det er muligt, være genkendelige voksne til nye børn

· Der er 2 medarbejdere på oppestuen fra kl. 12.00, hvis der er behov for dette

· Vi bruger hele stuen, så der leges i den nederste del af stuen og tages i mod børn der lige er stået op på den øverste del

· Når der er mange børn oppe, kan man evt. trække ind på egen stue for at skabe mere ro

· Hvis der er mange børn oppe, venter man med at skifte børn, til der er skabt ro

· Det aftales hvem der går i krybberummet alt efter hvilke børn der er oppe

 

Lukkestue

Vi samler os alle på én stue kl. 16.20. Her tilbringer vi den sidste tid inden vi lukker vuggestuen. Vi tager initiativ og inviterer alle børn ind i lege, så overgange fra én stue til en anden bliver lettere. Vi kan tilbyde knækbrød, lidt frugt eller noget vand til de sidste børn, hvis det kan være med til at skabe tryghed.

Vi sørger for at alt praktisk arbejde er lavet inden kl. 16.30, så lukkevagterne kan have deres fulde fokus på de børn der er tilbage og kan fortælle forældrene om deres barns dag, når de henter deres børn.

 

Organisering

· Vi bruger hele stuen til leg. Børn og voksne fra lukkestuen forsøger at trække ned i nederste del at stuen, så det ikke virker så overvældende at komme ind på lukkestuen for børnene

· Alle stuer samler kl. 16.20

· Der aftales hvem og hvad der skal laves af praktisk arbejde. Søgangen har primært ansvar for køkkenet. Delfinerne og Padderne har primært ansvar for vasketøjet.

· Hvis vi mangler en 16.30-vagt, laves der aftaler i middagsstunden om hvornår og hvordan vi samles.

· Stuen må ikke fremstå som lukket, når der stadig er børn