Sprogindsatsen i vuggestuen

I vuggestuen arbejder vi med sprogstrategien ”Sammen om sprog”, hvor vi sætter fokus på fælles tænkning, så vi understøtter børnenes nysgerrighed, refleksion og fællesskab.

Vi arbejder ud fra simple strategier, som understøtter samspillet og sproget:

• Vi er nærværende og i øjenhøjde med børnene
  • Vi holder øje med børnenes initiativer og giver tid til at børnene kan respondere
  • Vi lytter og tolker for at holde samspillet i gang.
  • Vi kommenterer på hvad der sker omkring barnet og sætter ord på handlinger og følelser
  • Vi stiller færre spørgsmål
  • Vi opdeler børnene i mindre grupper

For at understøtte arbejdet med strategierne bruger vi videorefleksion som arbejdsredskab.

Eksempler fra hverdagen

I vuggestuen giver vi børnene tid til at indgå i samspillet. På den måde kan vi bringe pædagogisk kvalitet ind i alle de fællesskaber vi deltager i.

For eksempel når vi skal på legepladsen og en mindre gruppe børn er gået i garderoben for at tage tøj på. Her er der mulighed for, at et barn kan dele en historie hjemmefra og at den voksne kan stille uddybende spørgsmål. Måske tager det et par minutter længere at få flyverdragten på, men barnet er blevet understøttet i at tage sit eget tøj på, samtidig med at det har delt en betydningsfuld oplevelse med en voksen der har vist interesse.

De voksne skal være børnenes bedste rollemodeller i forhold til at indgå i et samspil, hvor der er plads til at fortælle, lytte, stille spørgsmål og fjolle med sproget.

For eksempel når den voksne tager initiativ til at indlede en samtale ved frokostbordet, hvor den voksne spørger barnet fra garderoben om han/hun vil dele historien med de andre børn ved bordet. Den voksne kan stille uddybende spørgsmål og invitere de andre børn til at dele lignende oplevelser.