Pædagogisk idræt i børnehaven

Vi er en idrætscertificeret institution, hvor vi gennem pædagogisk idræt arbejder med kroppen og forståelsen af kroppens udvikling.

Idrætspædagogikken er en gennemgående tilgang i vores pædagogiske praksis og hverdag. Og det er mere end det; det er en måde at tænke og arbejde på. Det er vores fundament i børnehaven. Pædagogisk idræt handler om, at barnet lærer gennem kroppen, så derfor skal vi sætte kroppen i centrum. Børn oplever og sanser verden gennem deres krop. Børn har en medfødt bevægelsesglæde. Vi mener det er vigtigt, at de bevarer glæden ved bevægelse og fysisk aktivitet. I pædagogisk idræt kommer pædagogikken altid før idrætten. Det er især holdånd og samarbejde vi har fokus på.

Hvordan arbejder vi med pædagogisk idræt i hverdagen?
Igennem leg og bevægelse sættes kroppen i spil. Ikke bare motionsmæssigt, også i forhold til personlig og læringsmæssig udvikling.

Når vi laver bevægelseslege, hvor vi står ved siden af hinanden, kravler under hinanden, eller vi står overfor hinanden og kaster og griber bold – får børnene herigennem en forståelse for forholdsordenes betydning, hvilket bidrager til den sproglige udvikling

Vi arbejder altså med pædagogisk idræt i en bred forstand, og tænker det ind i vores ramme omkring hverdagspædagogikken. For eksempel har vi fokus på selvhjulpenhed som udspringer fra vores pædagogiske mantra om; at det man kan selv – det skal man selv.

Det kommer til udtryk i den måde, som vi hjælper børnene. Når et barn eksempelvis har udfordringer med at lyne jakken, så understøtter vi barnet i at lære færdigheden, mere end at vi hjælper med at få lynet jakken. Vi hjælper ved at sætte lynlåsen sammen med hinanden og så give mulighed for, at barnet selv kan lyne den op.

Eller når vi har frokost, så motiverer vi børnene til selv at hælde vand i koppen, med en bevidsthed om at vi stimulerer dem i at de træner deres finmotorik og deres øje-hånd koordination og deres koncentrationsevne.

Kroppen er i spil hele tiden – fordi den ikke kan lade vær’😊